Elektronikus ügyintézés – korszerű önkormányzatok

Elektronikus ügyintézés – korszerű önkormányzatok

Lezárult „Az önkormányzati ASP rendszer továbbfejlesztése és országos kiterjesztése (ASP 2.0)” elnevezésű projekt, ami térítésmentesen biztosít komplex alkalmazáscsomagot az önkormányzatoknak, ún. alkalmazásszolgáltatás-technológia (Application Service Provider) használatával. Az országosan egységes, korszerű, elektronikus ügyintézés vitathatatlan előnyeit az önkormányzatok munkatársai mellett az állampolgárok és vállalkozások is élvezhetik, akik több mint 150 különféle ügyet intézhetnek bármikor, kényelmesen, online.

A projekt záróeseményén Csampa Zsolt, a Belügyminisztérium nyilvántartások vezetéséért felelős helyettes államtitkára mindenekelőtt az összes résztvevőnek megköszönte az áldozatos munkáját, majd rögtön hozzátette, hogy ez a munka „soha nem ér véget”. A siker kulcsaként a folyamatos kommunikációt nevezte meg, hiszen a kezdetekkor sok esetben komoly ellenállásba ütköztek annak ellenére, hogy az önkormányzatok tíz- vagy akár százmilliókat is meg tudnak takarítani azzal, hogy nem a saját költségvetésüket terhelte a digitális adminisztráció kialakítása és működtetése. Ez összességében, országos szinten, több ezer milliárdos konszolidációt jelent az önkormányzatok számára, így azok gazdasági vezetői támogatták elsőként a projektben való részvételt. A helyettes államtitkár elmondta, hogy a különböző önkormányzatok informatikai fejlettségével is kalkuláltak, hiszen a falvak, községek és a városok között jelentősek voltak a különbségek, mind a rendelkezésre álló eszközök, mind a sávszélesség terén. Szakértőkből álló csoportok keresték fel az ország mind a 3200 önkormányzatát, majd az önkormányzati érdekképviseletekkel folytatott egyeztetések után került kidolgozásra a megvalósítás koncepciója. Az alkalmazáscsomag bevezetése a kisebb önkormányzatoknál kezdődött, majd közepes és végül a nagy városok, és a fővárosi kerületek következtek. 

A bevezetés során felvetődő problémákat, fennakadásokat is sikerült gyorsan megoldani, köszönhetően a hatékony kommunikációnak és az érintettek partnerként való kezelésének. Csampa Zsolt kiemelte a Kincstár szerepét is, különösen az adógazdálkodási szakrendszer tekintetében, valamint a jövőbeli fejlesztések kapcsán, ahol az önkormányzati cégek csatlakozása élvez prioritást. Végül a résztvevők nevében megköszönte az Európai Közszolgáltatási Díj elismerését, a Digitális Közigazgatás jógyakorlat különdíját is, ami az ASP 2.0 projekt nemzetközi mércével is példaértékű sikerét bizonyítja.

Az esemény második részében Zsolnai Gabriella a Magyar Államkincstár hálózatirányításért felelős elnökhelyettese a saját szemszögéből mutatta be a projektet, amivel, mint fogalmazott, „összeforrt az élete”. Elmondta, hogy az ASP 2.0 új irányt adott a fejlesztéseknek és olyan eredmény született, amire méltán lehetnek büszkék a résztvevők. Ő maga is személyesen keresett fel önkormányzatokat, vett részt önkormányzati fórumokon, ahol igyekezett mindenkit meggyőzni arról, hogy ez a jövő útja. Kiemelte, hogy nem szabad megállni, hátradőlni, hanem folytatni kell a közös gondolkodást, és tovább kell fejleszteni az online önkormányzati ügyintézést. Részletesen bemutatta a rendszer nélkülözhetetlen részét képező Adattárházat. Kitért az integrált, felhőalapú rendszer központi üzemeltetésére, az oktatásra, képzésre és támogatásra, amit a Kincstár nyújt az érintetteknek, és aminek nagy szerepe volt abban, hogy valamennyi önkormányzat csatlakozott. Ennek előnyei a koronavírus-járvány során mutatkoztak meg, óriási szerencse, hogy az elektronikus ügyintézés lehetősége ekkor már rendelkezésre állt, és ezt az önkormányzatok ki is tudták használni. Zárásként úgy fogalmazott, hogy az ASP 2.0 projekt lezárása egyszerre jó és rossz hír, mert a rendszert nem csak működtetni kell, hanem lehetőség szerint tovább fejleszteni.