Hogyan mérhető a FAIR-alapelvek érvényesülése a kutatási szoftverek esetén?

Hogyan mérhető a FAIR-alapelvek érvényesülése a kutatási szoftverek esetén?

A kutatásértékelés és a kutatási munkafolyamatok során gyakran okoz problémát annak megállapítása, hogy egy-egy eredmény esetén mennyire érvényesülnek a FAIR adatkezelési alapelvek. Tekintve, hogy az alapelvek iránymutató és nem előíró jellegűek, ezért az értékelés nehezen automatizálható – mégis számtalan automatikus értékelő szoftver készült az elmúlt években. Ezek a szoftverek adatcsomagok, kutatási szoftverek és más kutatási eredmények esetén biztosítanak bizonyos szempontok szerint értékelést arról, hogy mennyire érvényesítik a FAIR alapelveket.

A kutatási szoftverek számára dolgozták ki a FAIR4RS elveket, amelyek a szoftverek esetén összegzi az automatikusan ellenőrizhető szempontokat. A FAIR-IMPACT projekt négy szoftvert hasonlított össze, amelyek a FAIR-alapelvek automatikus mérhetőségét segítik. Az összehasonlító vizsgálat fő célja az volt, hogy mennyire alkalmasak ezek az eszközök a kutatási szoftverek esetén mérni a FAIR-alapelvek érvényesülését. Az elemzésbe bevont eszközök a FAIR-Enough, a F-UJI, a FAIR-Checker és a howfairis voltak.

A vizsgálat szerint a négy szoftver különböző szempontok alapján értékeli a FAIR-alapelvek érvényesülését, nincs olyan központilag elfogadott szempontrendszer, ami alapján az automatikus mérést biztosító szoftverek ugyanarra az eredményre jutnának. Ugyanakkor mindegyik eszköz olyan szempontokra hívja fel a figyelmet, ami egy-egy szoftver vagy más kutatási eredmény esetén segíthetik a FAIR-alapelvek minél teljesebb megvalósulását.

A vizsgálat kiemeli, hogy a szoftverek esetén különösen hasznos volna „mintagyűjtemények” kialakítása, amelyekben a fejlesztők jó példaként megismerkedhetnek a FAIR-alapelveket a lehető legteljesebb mértékben követő kutatási szoftverekkel.

A teljes jelentés: Antonioletti, M., Wood, C., Chue Hong, N., Breitmoser, E., Moraw, K., & Verburg, M. (2024). Comparison of tools for automated FAIR software assessment (1.0). Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.13268685